De wensen van de 20 ers in het bedrijfsleven

In de huidige meerkeuzemaatschappij kunnen wij ons afvragen hoeveel wij van onze
denkbeelden nog zelf bepalen als individu. Zijn we niet al lang een speelbal geworden
van een wereld vol sensorische input in combinatie met hormonen en genen. Kiezen
we nog wel echt? Cultuur is soms een definitie van dingen doen omdat we ze nu
eenmaal zo doen. Als we er vanuit gaan dat de waarheid gecreëerd wordt door de
realiteit die zich tussen individuen afspeelt kan je je afvragen hoe een nieuwe
generatie zoals de mijne zich nog kan onderscheiden door een bewuste keuze. En dit
is nu precies de kern waar de huidige generatie Y door gekenmerkt wordt. Het is een
generatie mix, alles kunnen, alles willen, een speelbal van de input. Geen generatie is
ooit zo veel beïnvloedbaar geweest door omgevingsfactoren. Keuzes maken wordt
een luxe die maar weinig echt goed aankunnen. Driekwart van de jongeren worstelt
met zogeheten keuzestress en onderzoekers spreken al serieus over de quarterlife
crisis.

De consequentie is dat door de vele mogelijkheden de Y’ers niet te motiveren zijn
tenzij het echt heel leuk is. Waarom op vakantie naar Lutjebroek als je ook kunt
backpacken in India? Y’ers hoeven alleen maar de kansen aan te pakken die zo
rijkelijk om hun heen dwarrelen. Deze generatie twintigers stormt de arbeidsmarkt
op en wat valt dan van ze te verwachten?

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat je als werkgever bij de twintigers niet meer
hoeft aan te komen met alleen een startsalaris. Wil je deze generatie echt motiveren
dan zal je ze ook moeten richten op maatschappelijke zaken. Milieuvriendelijke
koffie en broodjes in de pauze, een geredde asielhond uit Roemenië op de afdeling
en natuurlijk een inspirerende groene flexwerkplek. De kernwoorden zijn;
maatschappelijk betrokken, kritisch, keuzevrijheid en multi-tasken (Beuken, 2004).
Daarnaast zijn de Y’ers ook ambitieus, optimistisch maar helaas weinig innovatief
(Schutten, 2005). Dit laatste verklaarbaar door de vele keuzemogelijkheden,
waarom innoveren als kiezen al een opgave is? Een valkuil voor een werkgever is de
twintiger te veel laten nadenken over waarom hij ergens mee bezig is. Het kan
zomaar zijn dat hij tot de conclusie komt alles al te hebben en vervolgens een bergtrip
door de Himalaya boekt en dus ontslag neemt.

En dacht je dat de Y’ers al veeleisend en snel waren? Onderzoeksbureau Keesie
concludeert dat opvolgende generatie liefkozend Einsteiners genaamd slimmer, sneller
en socialen zijn dan ooit. Dit heeft zijn weerslag in het bedrijfsleven en zal over tien jaar
te zien zijn, de vraag is, ga je mee met de mogelijkheden van deze generaties of laat je ze
aanpassen?

Hier ga je naar home »