Lukt het je maar niet om aan het einde van de dag je laptop dicht te klappen, naar
huis te gaan en op de bank voor de tv niet te blijven malen over je bedrijf? 7 tips
om je werk niet mee naar huis te nemen

1) Eet regelmatig
Het klinkt een beetje flauw en cliché misschien, maar het is een van de basisdingen.
Als je regelmatig eet blijft je bloedsuiker namelijk op peil en kan je beter presteren.
Overwerken maak je hiermee overbodig.

2) Lichaamsbeweging
We weten het allemaal, maar waarom is het dan toch zo verrekte moeilijk? Lichaams-
beweging zorgt ervoor dat je stresshormoon weer op een normaal niveau komt. Het
is een natuurlijke manier om je hormoonbalans te herstellen en het zorgt ervoor dat
je weer fijn in je vel zit. Na dat slechte gesprek dus niet gaan zitten treuren boven de
pc, maar even een half uurtje de stress eruit raggen op je fiets.

3) Slaap
Veel ondernemers vinden het stoer om te zeggen hoe weinig slaap ze nodig hebben
en hoeveel ze werk. Een absolute ‘no-no’. Het is juist stoer om goed te slapen. In je
slaap verwerk je heel veel. Als je goed hebt geslapen kan je veel effectiever werken.

4) Afstand nemen
Door afstand te nemen van je werk laad je jezelf weer op voor de situaties wanneer je
wel moet presteren. Geef jezelf een duwtje in de rug als je afstand nemen moeilijk vindt
en plan bijvoorbeeld een etentje met vrienden om acht uur. Dan dwing je jezelf om op
een bepaald moment achter dat bureau vandaan te komen.

5) Laptop niet mee
Het leven is strategieën bedenken en als je merkt dat je niet sterk genoeg bent en thuis
toch altijd nog met een schuin oog naar je mail kijkt, moet je eerlijk zijn tegen jezelf.
Het is misschien een beetje eng, maar wel heel gezond: laat je laptop lekker op je bureau
staan en neem het niet mee naar huis. Werk is werk, thuis moet je ontspannen.

6) Bouw regelmaat in
Het ouderwetse mantra van de drie R’s is lang zo gek nog niet voor de ondernemer. Het
zorgt ervoor dat je heel efficiënt met je tijd omgaat. Probeer zoveel mogelijk dingen op
vaste tijden te doen. Het kost je hersenen namelijk veel energie om elke keer weer op te
starten en te denken: ”wat gaan we nu weer doen?”Dan ga je veel te ad hoc te werk en
begin je bijvoorbeeld drie keer per dag aan je facturen. Als je dat eens per week op een
vast tijdstip doet, werk je veel efficiënter.

7) Gebruik je reistijd
De anders zo vervelende autorit naar huis waarin je piekert over de vergadering van
zojuist, de opdracht die niet door ging en de werkdruk van morgen, kan een stuk
aangenamer. Zet een lekker muziekje op, maak je hoofd leeg en kijk eens om je heen.
Als je het echt niet kunt laten kan je de reistijd ook nuttig maar wel ontspannen
besteden door te netwerken. Geen zakelijke telefoontjes, wel even bijkletsen met oude
bekenden.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van starterscoach Tosca Gort.

bron: Sprout 04, 2010

Hier ga je naar home »