Wil jij je leven in eigen handen krijgen? Je talenten ontwikkelen? Een goede persoonlijke balans in je leven vinden? Wellicht is een life coach dan iets voor jou. Een life coach kan jou met behulp van mindfulness- oefeningen helpen om je balans te herstellen en zo je persoonlijke en professionele effectiviteit te versterken. Maar wat is mindfulness, hoe leer je het en voor wie is het nu precies nuttig?

Wat is mindfulness?
Mindfulness bestaat uit twee componenten. De eerste component van mindfulness is het sturen van aandacht. Het doel is dat je jouw aandacht actief kan richten op je zintuigen en gedachtes. Hiervoor heb je concentratie nodig die stabiel is, waardoor hij actief volgehouden kan worden. Als hulpmiddel wordt tijdens het oefenen vaak aandacht gericht op de ademhaling. Dit is dan het vaste referentiepunt vanuit waar alles wordt waargenomen. De kernvaardigheid ligt dus in het uit kunnen schakelen van de automatische piloot, ofwel van de neiging te reageren zonder je hier bewust van te zijn.  De tweede component is het ontwikkelen van een open houding tegenover gedachten, gevoelens en lichamelijke reacties. Acceptatie ontstaat als het onaangename wordt toegelaten, zonder beperkingen en zonder te evalueren. Dit staat haaks op de gebruikelijke houding waarbij wordt gehandeld vanuit een beoordeling.

Hoe leer je mindfulness?
Mindfulness leer je door het doen van meditatieoefeningen. Bij de meest gebruikte meditatie oefening is gericht op de ademhaling. Het doel is niet om je alleen maar te focussen op je ademhaling en de rest weg te drukken. Terwijl je op je ademhaling let heb je ook een opmerkzame houding tegenover alles wat zich aandient zonder dat je daar impulsief op reageert. Ofwel, je merkt dat er allerlei gevoelens, gedachtes en impulsen opkomen. Je gaat hier echter niet over nadenken of ze proberen te onderdrukken. Alles wat in je opkomt wordt dus toegelaten zonder dat er verder iets mee wordt gedaan, dit geld ook voor afwijzende reacties, terwijl de aandacht grotendeels gericht blijft op de ademhaling.

Voor wie is mindfulness nuttig?
Mindfulness is nuttig voor iedereen die last heeft en moeilijkheden ervaart met bepaalde gevoelens en gedrag. Om deze gevoelens en gedragingen aan te pakken, en zo je balans te hervinden, kun je zelf aan de slag met een mindfulness boek. Echter zijn sommige problemen zo hardnekkig of complex dat je de hulp van een professional nodig hebt. Wil jij graag de hulp van een professional? Die jou helpt jouw hardnekkige of complexe probleem aan te pakken met behulp van mindfulness? Onze life coaches kunnen jou hierbij helpen! Kijk snel in de agenda en maak een afspraak met één van de coaches voor een gratis eerste oriëntatiegesprek, en wie weet vind jij heel snel jouw balans.